Ingatlan vásárolnál? Így kerüld el a leggyakoribb buktatókat!

A statisztikák szerint jelentősen megnőtt az ingatlan vásárlási kedv, fellendülni látszik a piac, így valószínűleg sokan kezdik el életükben először nézegetni az hirdetéseket és keresni álmaik otthonát. Már ebben a szakaszban tele lehetünk kérdésekkel, de ha rátalálunk a megfelelő ingatlanra, egy sor ismeretlen helyzet és megoldandó probléma vár ránk. Mit kell nézni a tulajdoni lapon? Mit intéz helyettünk az ügyvéd? Kinek mennyit kell fizetni és mikor lehet beköltözni? Az vásárlás biztonságos és stresszmentes menetében segíthet a következő lista.

shutterstock_534365305.jpg 

Mit is szeretnénk pontosan?

Eddig is laktunk valahol, így azt már valószínűleg tudjuk, hogy mit nem szeretnénk és mi az, ami most nagyon hiányzott, illetve a szükséges négyzetmétert is nagyjából meg tudjuk állapítani. Érdemes felírni és priorizálni az elvárásainkat, hiszen valószínűleg pont az elképzeléseinknek és az anyagi kereteinknek megfelelő tökéletes lakást, vagy házat nem fogunk találni. Ez még akkor sem biztosított, ha építkezünk, hiszen van, hogy az elképzelés nem kivitelezhető. De ha tudjuk, hogy mit szeretnénk és mi az, amiről könnyebben le tudunk mondani, hamarabb megtaláljuk azt, amit kerestünk. A rugalmasság bővíti a lehetőségeinket, így ha sürgősebb a vásárlás, nyitottabbnak kell lennünk. 

Nem harap az ingatlanos

Az online hirdetési oldalak rengeteg ingatlant kínálnak, de ha egy konkrét környéken keresgélünk, érdemes a helyi kis ingatlanirodákkal is felvenni a kapcsolatot. A szolgáltatás a vevőknek általában ingyenes és ha jó és elhivatott szakemberre találunk, sokat segíthet a megfelelő ingatlan megtalálásában. Nézzünk utána, mióta dolgozik a környéken az iroda, esetleg érdeklődjünk a helyi tulajdonosoktól. Aki a helyi ingatlanokkal dolgozik, olyan eladó házakról és lakásokról is tudhat, amiket még nem hirdetnek és ez nagy előny lehet. Egy jó szakember az árakkal is tisztában van és segíthet abban, hogy reálisak legyenek az elvárásaink, amivel rengeteg időt és bosszúságot is megspórolhatunk. 

shutterstock_614381699.jpg

A nulladik lépés: mi van a tulajdoni lapon?

Mindegy, hogy ingatlanossal, vagy önállóan találtunk rá az otthonunkra, a vételi ajánlat előtt van néhány fontos dolgunk. Az első a tulajdoni lap kikérése és ellenőrzése. Előfordulhat, hogy nem a rosszindulat vezérli az eladót, hanem egyszerűen elfelejti, vagy nem tud valami fontos részletről, amit a tulajdoni lap tartalmaz. Látnunk kell, hogy rendezettek a tulajdonviszonyok, illetve tehermentes az ingatlan. Egy másolatot mindenképp szerezzünk be a Földhivatalból, hogy lássuk, kik a tulajdonosok és milyen arányban, illetve van e bármilyen teher, vagy követelés az ingatlanon.

Közüzemi számlák ellenőrzése

Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk a várható rezsiről, érdemes elkérni a közüzemi számlákból egy-egy példányt. Ha pedig rendezetlen számlára bukkanunk, mindenképpen tüntessük fel a szerződésben, hogy az utolsó vételárat csak annak kifizetése előtt utaljuk át az eladónak. 

shutterstock_519924217_1.jpg

Beszéljünk a közös képviselővel!

Ha társasházba költözünk, az ajánlattétel előtt vegyük fel a kapcsolatot a közös képviselővel. Ő az, aki mindent tud a lakásról, illetve magáról a házról is. Tisztában van a közüzemi tartozásokkal, a közös költség rendezésével és ház anyagi helyzetével is, illetve tőle azt is megtudhatjuk, terveznek e felújítást, vagy bármilyen nagyobb költséggel és felfordulással járó beruházást a házon. 

Nem mindegy, ki az építtető

Új építésű ingatlan esetén a kivitelező és a forgalmazó ellenőrzése is elengedhetetlen. Nézzünk utána a cégtárban, hogy mióta működik a vállalkozás, van bármilyen eljárás, követelés, vagy végrehajtás indítva vele szemben. Ezek fontos részletek, főleg ha hitelt is szeretnénk felvenni: a bank elutasíthatja a kérelmünket, ha a kivitelező, vagy az eladó üzleti helyzete bizonytalan. 

shutterstock_236029696.jpg

Jöhet ajánlattétel!

Ha mindent rendben találtunk és biztosak vagyunk benne, hogy meg szeretnénk vásárolni az ingatlant, jöhet az ajánlattétel. A korrekt ajánlat írásbeli és részletes, szerepel benne az összeg, amit az ingatlanért ajánlunk, a fizetési határidő és a költözés határideje is. Az adásvételi folyamat az ajánlat elfogadása után kezdődhet el. Ha a lakásban laknak, illetve bármilyen ingóság van a területén, már ekkor érdemes tisztázni, hogy mire vonatkozik az ajánlatunk. Térjünk ki a konyhabútorra, a háztartási gépekre is, de ezek sorsa a szerződésben is szerepeljen majd. 

Mit foglal a foglaló?

Ha elfogadták az ajánlatunkat, jöhet a foglaló. A foglaló leggyakrabban a vételi ár 10%-a, de ettől eltérő összegben is megállapodhatnak az érintettek. Ez a biztosíték arra, hogy komoly a szándékunk, illetve biztosítja azt is, hogy az eladó másnak nem adja el az ingatlant. Ha meggondoljuk magunkat, vagy valami közbejön és nem fizetjük ki a vételárat, a foglaló teljes összegét elbukjuk. Ha a tulajdonos lép vissza, akkor a foglaló kétszeresét köteles visszafizetnie a vásárló részére! A szerződésben pontosan szerepelni fog, hogy a pénzmozgások közül melyik a foglaló és mi az összege, hogy a fenti szabályok csak arra vonatkozzanak, az addig kifizetett egyéb részletekre nem. 

A foglalót gyakran készpénzben kéri az eladó. Időben kérdezzünk utána a bankunknál, hogy milyen módon és mikor lehet nagyobb összegű készpénzhez jutni és mennyi a kezelési költség. Előfordulhat az is, hogy több részletben, bankautomatából kivéve kisebb kezelési költséget kell fizetni, úgyhogy erre is érdemes időben felkészülni.  

shutterstock_1141644755.jpg

A jó ügyvéd

Az adásvételi szerződés lebonyolítása a mi feladatunk, tehát szükségünk lesz egy jó és megbízható ügyvédre. Ennek a költségét is nekünk kell majd fizetni, így ezt is kalkuláljuk bele a teljes keretünkbe. Ha ingatlanoson keresztül találtuk meg az ingatlant, biztos tud felkészült ügyvédet ajánlani, de vihetjük a sajátunkat is. A szerződés mellett az ügyvéd intézi majd a Földhivatali ügyeket is. 

Ha hitelre is szükség van

Ha hitelt is fel kell vennünk, arról tájékoztatni kell az eladót, hiszen a fizetési ütemezésben a hitelügyintézés folyamatával is számolni kell. Ezt már a szerződés előtt kezdjük el intézni, hiszen fontos, hogy minél hamarabb biztosítékot kapjunk: valóban megkapjuk a szükséges kölcsönt a lakásvásárláshoz. Az adásvételi szerződésben már szerepelnie kell a hitelfelvétel részleteinek is. A hitel felvételéhez újabb költségek járulnak: a  kezelési költség és az értékbecslő költsége.

shutterstock_547444582.jpg

A birtokbaadás menete

Ennek az időpontja jó esetben már az ajánlattételben is szerepelt, de a szerződésben biztosan benne van, hogy mik a birtokbaadás feltételei és hogy ütemezzük az utolsó részlet kifizetését, a kulcsok átadását és a nullás számlák átadásának határidejét. 

Az eladó a nullás számlákkal biztosítja, hogy nem marad ránk semmilyen közüzemi, vagy közös költség tartozás. Az átadásnál készítsünk jegyzőkönyvet is, ebben legyen benne az aktuális mérőóra állás, hiszen ezzel biztosítható, hogy valóban csak a birtokbavételtől terhelnek minket a költségek.  

Az illeték és további kiadások

Már az első hirdetés elolvasása előtt érdemes tisztában lenni azzal, hogy ha megtaláljuk és megvásároljuk az új otthonunkat, az számos plusz költséggel is jár. Különítsünk el egy összeget ezekre, ne érjen meglepetésként, hogy a vételár mellett másra is költeni kell. Az ügyvédi díjak, a hitelfelvétel költségei mellett számolnunk kell a vagyonszerzési illetékkel, az energetikai tanúsítvánnyal, a már említett készpénzes foglaló tranzakciós költségeivel, a vételár átutalásának a díjával, és az esetleges költözködés, felújítás, festés, közüzemi mérőórák átírásának költségével, valamint az új bútorokkal is.

süti beállítások módosítása