Mennyivel növeli a metró egy lakás értékét?

Nemrégiben jelentették be a Budapesti Mobilitási Terv 2030 című elképzelést, melyben egyebek mellett az M1 és M3 metróvonalak meghosszabbítása is szerepel. Ennek kapcsán magyar és külföldi példákat megnézve annak próbáltam meg utánajárni, mennyivel növeli a környéken lévő ingatlanok értékét a metróvonal (és más tömegközlekedési eszköz) közelsége.

metro_foto_kemenymate.jpg

Mind az M1-es, mind az M3-as metró meghosszabbítása régi vágya a zuglóiaknak és a káposztásmegyerieknek. Nem véletlenül: ezekben a városrészekben rengeteg ember él, akiknek (személyes tapasztalat…) néha komoly nehézséget okoz a belvárosba jutás. 

Ami Budapestet illeti, a legegyszerűbb talán az M4-es metró építése és átadása környékén történtekből kiindulni: az érintett területeken az elmúlt öt évben nem volt ritka a két és félszeres áremelkedés sem. 

Ezt persze nyilván árnyalja az éppen ebben az időszakban mindenhol lezajlott ingatlanbumm, ám ezzel együtt is, az Otthon Centrum szakértői szerint egy új metrószakasz akár 30-50 százalékkal megemelheti a vonzáskörzetben fekvő ingatlanok értékét. 

Ráadásul az értéknövekedés már a beruházás bejelentésekor megindul, hiszen megnő az érdeklődés, amit sok eladó már eleve beáraz. A másik ilyenkor bevált eladói stratégia a kivárás, aminek következtében csökken a kínálat, azaz megint csak emelkednek az árak. 

Szintén árnövelő tényező, hogy a jó, gyors, megbízható tömegközlekedés más beruházásokat is a környékre csábíthat – mondta az Otthon Centrum elemzési vezetője, Soóki-Tóth Gábor a Portfoliónak

Pár száz méter is sokat számít 

Mindez persze nem magyar sajátosság, külföldön is hasonló a helyzet, akár már pár száz méter pénzben kifejezhető különbséget jelent az ingatlanárakban. 

Egy korábbi brit felmérésben London, Manchester és Glasgow esetét vizsgálták meg. Az derült ki, hogy amennyiben a brit fővárosban egy adott ingatlan 500 méteres távolságon belül található egy metróállomástól, az 10,5 százalékos pluszt jelent az árában. 

Egy 250 méteres (ami kényelmes sétával sem több 5 percnél) extra távolság már 2-3 százalékkal kisebb emelkedést jelent, míg a különbség 1,5 kilométernél teljesen eltűnik. 

Kisebb (de még mindig nagy) városokban (Manchesterben, Glasgowban) a metrómegállóhoz közeli ingatlanok értéke 4-6 százalékkal magasabb, mint az átlag – írta a brit Guardian

Ha még messzebbre, egészen Ausztráliáig megyünk, akkor kiderül, hogy ott a felmérések szerint szélsőséges esetben akár 10-15 százalékot is dobhat egy ingatlan értékén az, ha jó tömegközlekedés közelében fekszik. 

Persze ez nagyban függ a környéktől és az adott várostól, de általában ott is érvényesül a 400-500 méteres távolság árfelhajtó hatása (mint például Londonban). 

Érdekesség, hogy messze a metró dob a legnagyobbat egy ingatlan értékén, ezt a villamos követi (azaz a kötöttpályás járművek a legjobbak ilyen szempontból), viszont egy buszvonal közelsége különösebben már nem oszt, nem szoroz, különösen azokban a belsőbb városrészekben, ahol egyébként is viszonylag jó a tömegközlekedés. 

A sydney-i UNSW egyetem várostervezéssel foglalkozó professzora, Chris Pettit részt vett egy külön erre fejlesztett modell kidolgozásában. Ő is azt mondta, 400 méter a lélektani határ, azon belül nagyon felhajtja az árakat egy metrómegálló. A különbség nagyjából egy kilométer után enyészik el. 

Összességében tehát az látszik, hogy akinek sétatávolságra van ingatlana egy már létező vagy tervezett metrómegállótól, az kifejezetten jól jár, szóval annak, aki hosszú távon gondolkodik, Budapest esetében érdemes lesz figyelni a terveket. 

(Fotó: Wikimedia/kemenymate)