Brutálisan megdrágultak a garázsok

A lakásárak drágulása mellett talán kevesebb szó esik a garázsárak emelkedéséről, pedig a válság óta ezen a piacon is elképesztő dolgokat tapasztalhatunk. Ráadásul az egeket verdeső árak ellenére egyre többen döntenek úgy, hogy kell az a garázs az autónak.

garazs_foto_pixabay_com_theredbeardagency.jpg

Amikor jó 15 éve beköltöztünk egy lakóparkba, egy teremgarázsos beállóért 1,5 millió forintot kellett fizetni. Kifizettük, mert úgy gondoltuk, nem baj az, ha az autó fedett és védett helyen áll. Ma egy (igaz, önálló) garázs a fővárosban akár 6-7 millió forintba is kerül. 

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Budapesten 2 millió, vidéken 1 millió forintnál kezdődnek a garázsárak, de szerintem ez inkább a szélsőség egyik vége, ennél az átlag jóval magasabb lehet. 

Mindenesetre az Otthon Centrum felmérése szerint az új építésű fővárosi lakásoknál 2-2,5 millió forintot kell fizetni egy beállóért (jellemzően ezek nem önálló garázsok), míg vidéken 1,5 millió forintot hagyunk ott fájó szívvel ugyanazért. 

A szélsőség másik vége Budapesten 6-7 millió forint környékén található és vidéken is elkérnek 4-5 millió egy jó helyen lévő garázsért. 

Viszik, mint a cukrot 

Ami külön érdekes, hogy az adatok szerint ennyiért is kifejezetten kelendők a garázsok. Jó tíz éve (azaz a válság előtt) 10 beállóból 6-7 is üresen maradt, a vevők inkább egy plusz félszobára vagy a lakás felszerelésére költötték a pénzt, az autó pedig állt az utcán (már ha volt és már ha volt hol). 

Ma éppen fordított a helyzet, a felmérés azt mutatja, hogy 10-ből 8 garázst már a használatbavételi engedélyig eladnak, még úgy is, hogy aki megveszi a lakást, az a kerületben ingyen parkol. 

Pontosabban: parkolna, ha lenne hol. Budapest bel- és sűrűbben lakott területein egyértelműen, de a nagyobb vidéki városokban sem olyan könnyű ugyanis parkolóhelyet találni és kinek van kedve egy fárasztó nap után még fél órát parkolóhelyet keresgélni…? 

Arról nem beszélve, hogy egy garázs befektetésnek is nagyszerű, hiszen Budapesten akár havi 35 ezer forintot el lehet kérni érte (rendben, ez a felső határ, az alsó 10 ezernél van), míg vidéken ugyanez 10-20 ezer forint. 

Ha nekiállunk számolgatni, akkor kiderül, hogy az éves 120-420 ezer forintos bevétellel kalkulálva 8-15 év alatt kitermeli az árát egy garázs, ráadásul egy kiadott lakással ellentétben nincs vele sok gond sem. 

A határ a csillagos ég 

Persze mindez még mindig semmi ahhoz képest, ami Londonban vagy New Yorkban van. A brit fővárosban már évekkel ezelőtt is elkértek félmillió fontot egy Harrods mögötti (nem szép és nem luxus, de fantasztikusan jó helyen lévő) garázsért. 

New York Cityben (egészen pontosan Manhattanben) pedig szintén évekkel ezelőtt kellett egymillió dollárt adni egy beállóhelyért, igaz, az egy luxus társasház teremgarázsában volt. 

A két példát csak azért hoztam fel, hogy megmutassam, hiába tartunk most drágának egy 6 millió forintos garázst, a határ voltaképpen a csillagos ég. 

Az más (és nagyon érdekes) kérdés, hogy mennyire éri meg autót tartani például egy Budapest belvárosában élőnek, hiszen azért a központban saját járművel közlekedni se nem gyors, se nem hatékony. 

A minap kénytelen voltam átvergődni a belvároson, mit mondjak, nem volt kifejezetten idegnyugtató menet, az útfelbontások és az azok miatt kialakult torlódásokhoz kell a türelem. 

(Fotó: pixabay.com/theredbeardagency)