Ha nyár, akkor felújítás

A nyár nagyszerű dolog, az embernek ilyenkor még a hangulata is más, hiszen lehet várni a nyaralást, kiszabadulunk a munkából, a városból, kicsit kipihenhetjük az egész éves fáradalmakat. A nyár azonban bosszúságot is jelent, azokon a heteken mindenképpen, amikor el kell jutnunk valahogyan a munkába, ami ilyenkor akár nehezített menet is lehet a rengeteg útfelújítás miatt.

utfelujitas_foto_facebook_bkk.jpg

Érthető persze, ha a felújítások egy jó részét a nyári hónapokra időzítik, hiszen ilyenkor azért még egy hozzám hasonló laikus számára is érezhetően kisebb a forgalom, kevesebb embernek okoznak bosszúságot.

Nem szakmám a közlekedésszervezés, de azért akad itt pár dolog, amit nem értek, és szerintem nem vagyok vele egyedül. Maradjunk a fővárosnál, mert talán Budapesten a leglátványosabb a jelenség, és én is ezt ismerem leginkább.

Alapvetően két dolgot nem értek: az egyik, hogy miért tart a legtöbb felújítás ilyen elképesztően hosszú ideig? Mert az rendben van, hogy mondjuk a Róbert Károly körutat felújítani nem kis munka, de apró túlzással élve Kínában egy kisebb várost felépítenek annyi idő alatt, amennyi ideig itt az építkezés zajlott / zajlik.

Ha már itt tartunk, az sem teljesen egyértelmű, miért nem lehet egyszerre megcsinálni minden, az adott szakaszt érintő felújítást? Miért kell külön csinálni az útburkolatot, a villamost, aztán ha véletlenül úgy hozza a sors, akkor a közműveket (lehetőleg utólag, a frissen aszfaltozott burkolatot megbontva)?

Nem is olyan régen volt egy pár hét, amikor például sikerült egyszerre felújítani az Árpád hidat és a Szentendrei úton kifelé a vasúti felüljárót, ami azt jelentette, hogy akinek az az elvetemült ötlete támadt, hogy Óbudáról Újpestre szeretne eljutni, az gyakorlatilag ezt csak dugóban tehette meg, viszonylag ritkás mosollyal ajakán.

A másik, amit nem értek, hogy még ha a nyári felújítás kevesebb embernek is okoz bosszúságot, miért kell annyi mindent összezsúfolni ebbe a pár hétbe. Nézzünk pár aktuális példát (amit egyébként úgy kellett összegereblyézni mindenfelől, mert a BKK oldalán a Tervezett forgalomkorlátozások aloldalon még mindig a 2016-os tervek virítanak, pedig mintha egy ideje már 2017 lenne)!

Szóval az idén nyáron esedékes munkálatok (közül néhány):

- Lánchíd és Váralagút teljes felújítása (2019 végéig tart)

- Felújítják a XIII. kerületben, a Téli kikötő bejáratánál található Meder utcai közmű- és gyalogoshidat (ez elvileg augusztus 2-án befejeződik)

- M3-as metrónál a déli – Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti – szakaszon felújítás kezdődik

- Négy nyári hétvégén – június 17-18-án, 24-25-én, valamint augusztus 5-6-án és 12-13-án – lezárják a forgalom elől a Szabadság hidat, az csak a gyalogosoké lesz

A Figyelmes Szemlélő ebből a nem teljes, de érdekes listából rögtön láthatja, hogy például lesz négy olyan hétvége a fővárosban idén nyáron, amikor két híd is le lesz zárva párhuzamosan, ami biztosan jót fog tenni különösen a vasárnap esti visszaforgalomnak mondjuk a Balatonról.

A problémám ezzel az egész nyári felújítás-jelenséggel az, hogy attól, hogy sokan elmennek nyaralni, attól maradnak még emberek a városokban (ebben az esetben például Budapesten), akik szeretnének közlekedni.

Azt már meg sem merem kérdezni, hogy tényleg teljes lendülettel dolgoznak-e mindig a kivitelezők ezeken a projekteken, és csak nekem visz félre a látásom, amikor a nyári hőségben érthető okokból nem túl lelkes munkásokat látok?

Szóval a nagy helyzet az, hogy bizony nyáron is járnak munkába emberek, akik szeretnének lehetőleg minél kevesebb macerával eljutni a munkahelyükre. Talán ez is számít valamit.

(Fotó: Facebook/BKK)